در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
بزرگترین سامانه ثبت مشاغل فعال ایران

سامانه ثبت آگهی مشاغل

بهترین خوردنی ها برای افطار و سحر

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ خبرهای داغ
  • تصویر شماره بهترین خوردنی ها برای افطار و سحر

بهترین خوردنی ها برای افطار و سحر 

بهتر است دریافت مواد غذایی در هر وعده غذایی متفاوت باشد . برای مثال افراد روزه دار بایستی افطار سبک داشته باشند . روزه داران در طول روز با کمبود آب و نمک یا الکترولیت و قند مواجه هستند بنابراین در هنگام افطار به نحو مناسب ، این کمبود ها باید جبران شود.

افطار و سحر

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی به روزه داران توصیه کرد به جای مصرف از زولبیا بامیه از خرما و عسل که دارای ارزش غذایی بالا و مواد قندی طبیعی و انواع ویتامین ها هستند استفاده کنند.

افطار و سحر چی بخوریم؟

او افزود:خطرات آلودگی شیمیایی زولبیا و بامیه خصوص در زمان غوطه ور شدن آنها در روغن معمولا از کنترل خارج است.
وی اظهار کرد:البته در مجموع مصرف بیش از حد شیرینی ها حتی خرما و عسل نیز در افطار توصیه نمی شود زیرا مانع صرف شام کامل شده و با تبدیل شدن به چربی موجب اضافه وزن و چاقی می شود.


این متخصص تعذیه و رژیم درمانی به غذاهای مناسب برای افطار و سحر اشاره کرد و افزود:به علت آنکه قبل از افطار بدن حدود 16 ساعت آب و غذا دریافت نکرده و مقدار ذخائر قند خون بدن که تنها غذای اختصاصی سیستم مغز و اعصاب است کاهش یافته بنابراین باید در وهله اول قند خون افزایش یابد.


او درباره مصرف آش های مختلف در هنگام صرف افطار نیز گفت:مصرف حلیم در افطار به شرط کم نمک بودن و یا چربی زیاد و در حد اعتدال اشکالی ندارد اما مصرف آش ها و سوپ های تند و پرادویه در افطار ممکن است اثرات سوء بر دستگاه گوارش داشته باشد بنابراین توصیه نمی شود.


وی با بیان اینکه کم آبی بدن موجب تاثیر منفی در کلیه ها و احتمال عفونت و سنگ سازی می شود،گفت:افراد روزه دار باید بین افطار تا سحر حداقل هشت لیوان آب مصرف کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد:البته مایعات فقط آب آشامیدنی نیست و انواع سبزی ها و میوه ها مثل هندوانه،خربزه،گوجه،خیار و یا چای کمرنگ و شیر حاوی مقدار آب بسیار بالایی هستند که استفاده از آنها توصیه می شود.

**پرهیز از مصرف آب و نوشیدنی سرد در حین افطار
وی همچنین بر پرهیز از مصرف آب و نوشیدنی های سرد در شروع افطار تاکید کرد و گفت:همچنین بهتر است که از مصرف قهوه و چای پر رنگ که باعث دفع آب بدن می شود،نیز پرهیز شود.


او ادامه داد:مصرف نوشابه های گازداربه منظور رفع عطش در سحر و افطار توصیه نمی شود زیرا ضمن تخلیه کلسیم بدن و پوکی استخوان باعث افزایش تشنگی نیز شده و علاوه بر آن یک لیوان نوشابه معادل مصرف 10 حبه قند می باشد و چاق کننده است.
وی، مصرف شیر،نان،پنیر، تخم مرغ آب پز،شیر برنج و سوپ های سبزیجات،ماهی،گوشت های قرمز و سفید و مصرف گردو در حد اعتدال را از بهترین مواد غذایی در هنگام افطار دانست و گفت:بین افطار و سحر از پنج گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی، شیر و فراورده های آن وگوشت به طور متعادل و متنوع باید استفاده شود.


رئییس انجمن تغذیه استان قزوین گفت:در ایام ماه رمضان خانواده ها بهتر است به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را به آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهند.
وی بر رعایت فاصله زمانی بین افطار و شام افراد روزه دار نیز تاکید کرد و گفت:بهتر است افطار به طور مختصر صرف شده و بعد از آن شام مصرف شود و فاصله کمی بین این 2 باشد زیرا به شخص روزه دار کمک می کند تا اشتهای بیشتری برای خوردن سحری داشته باشد.

***روزه بدون سحری برای کلیه ها مضر است
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه گرفتن روزه بدون سحری نشان از قوی بودن، بنیه داشتن و قدرت بدنی بالا نیست، گفت:ممکن است فرد روزه دار بتواند بدون سحری روزه بگیرد و ظاهراً برای او مشکلی پیش نیاید اما نباید فراموش کند که این کار در آینده مشکلات و عوارض زیادی برای او به دنبال خواهد داشت.


وی، آسیب به کلیه ها را یکی از عوارض روزه بدون سحری عنوان کرد و ادامه داد:در فصل گرما، حدود 16 ساعت نیاشامیدن آب و مایعات ممکن است باعث آسیب به کلیه ها و مجاری ادراری و احتمال سنگ سازی کلیه ها به ویژه در خانواده هایی که کلیه ی آنان مستعد سنگ سازی است شود.
وی ادامه داد:شخص در روزه بدون سحری توان جسمی،فکری و مغزی در طول روز بعد را نخواهد داشت و راندمان کافی برای فعالیت های روزمره را ندارد.

***مصرف آش و غذاهای چرب در سحر فرد را دچار تشنگی می کند
این متخصص تغذیه، خوردن ماست و میوه و سبزیجاتی چون سیب، سالاد ،گوجه فرنگی و هندوانه در سحری توصیه کرد و گفت:به علت درصد بالای آب در میوه ها با مصرف آنها در طول روز احساس تشنگی کمتری به شخص دست خواهد داد و برعکس استفاده بیش از اندازه از برخی مواد مثل غذاهای چرب مانند کشک،ته دیگ و آش در هنگام سحر ممکن است در طول روز شخص را دچار تشنگی کند.


وی با تاکید بر زود بیدار شدن برای خوردن سحری خصوصا در نوجوانان برای آرامش بیشتر و جویدن کامل غذا، گفت:در سحر باید غذای کاملی چون انواع خوراک ها و پلو خورش ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل و ضعف نشود.
او بابیان اینکه رژیم غذایی برای سحر باید متنوع باشد و تمام نیازهای شخص را بر آورده کند، خاطرنشان کرد:توصیه می شود در وعده سحر یک کاسه کوچک سوپ جو میل شود زیرا به دلیل نوع کربوهیدراتی که دارد احساس گرسنگی را در طول روز به تعویق می اندازد و علاوه بر سوپ جو در سحر، از نان ،سیب زمینی و برنج نیز می توان استفاده کرد.

**توصیه به خودداری از مصرف فست فود
او در ادامه گفت:به علت علاقه خاص در سنین نوجوانی به غذاهای آماده (Fast food) مثل ساندویچ، پیتزا، نوشابه، شکلات ها و چیپس به جای غذاهای سنتی، والدین باید مصرف اینگونه تنقلات و غذاهای آماده را در ماه مبارک کنترل و محدود کنند.


وی ادامه داد:همچنین به علت نیاز به مواد مغذی در پسران و دختران در حال بلوغ باید دریافت انرژی آنها بیش از افراد عادی باشد زیرا دارای میانگین رشد قدی بالا تری درطول سال هستند و علاوه بر مصرف غذاهای توصیه شده برای بزرگسالان می توانند از برخی مواد مقوی مثل دسرهای شیرین و خرما نیز استفاده کنند.


این متخصص تغذیه در پایان از بیمارانی که دارو مصرف می کنند نیز خواست در حین روزه داری در ماه مبارک رمضان داروی خود را خودسرانه و بدون نظر پزشک معالج کاهش، افزایش و یا قطع نکرده و ساعات مصرف آن را با نظر پزشک خود تنظیم کنند.

  ثبت آگهی رایگان